Tips för att underlätta huvudräkning i dart
Subtraktion enligt skolboken är den vanligaste metoden i huvudräkning och
funkar den för dig så fortsätt med det.
Här kommer mina tips på lite andra metoder som kan komma till användning
för att underlätta räkningen under pågående match, då det är lite
stressigt, för både skrivare och spelare.
En rutinerad skrivare/spelare väljer metod beroende på vilken poäng som
kastades och hur många poäng som återstår, dvs väljer den metod som känns
enklast att utföra just för stunden.
När man gör en huvudräkning och sedan vill kontrollräkna så kan man använda
addition enligt skolboken eller en annan metod (så man inte riskerar att
eventuellt upprepa samma fel med samma metod).
-
100-komplement-metoden
Det här brukar vara den första metod man lär sig.
Minska hundratalssiffran ett steg och lägg till 100-komplement.
Exempel: Spelaren har 360p kvar och kastar 81.
100-komplement av 81 är 19
Subtrahera med 100 (360 - 100) = 260 och addera 19 (260 + 19) = 279
-
10-komplement-metoden
Det här är en variant av 100-komplement-metoden.
När det är stressigt så kan även entalssiffror bli svåra att subtrahera.
Minska tiotalssiffran ett steg och lägg till 10-komplement.
Exempel: Spelaren har 183p kvar och kastar 9.
10-komplement av 9 är 1
Subtrahera med 10 (183 - 10) = 173 och addera 1 (173 + 1) = 174.
-
x0-komplement-metoden
Det här är andra varianter av 100-komplement-metoden.
Om spelaren kastar 18, minska med 20 och addera 2.
Om spelaren kastar 27, minska med 30 och addera 3.
Om spelaren kastar 39, minska med 40 och addera 1.
Om spelaren kastar 45, minska med 50 och addera 5.
Exempel: Spelaren har 123p kvar och kastar 29.
Räkna: 123 - 30 = 93 och lägg till komplement 1 (93 + 1) = 94
-
Facit-räknare-metoden
Namnet kommer från den mekaniska räknaren med kugghjul som fanns förr i tiden.
Om spelaren kastar en poäng som gör att hundratalssiffran kommer att
minska ett steg, minska då hundratalssiffran, öka tiotalssiffran med
ett antal steg och subtrahera entalssiffran på vanligt sätt.
Tiotalssiffran ska ökas med så många steg som återstår upp till hundra.
Exempel: Spelaren har 247p kvar och kastar 85.
Beräkningen sker från vänster till höger:
Hundratalssiffran: 2 - 1 = 1
Tiotalssiffran: 4 + 2 = 6
Entalssiffran: 7 - 5 = 2
Resultat: 162
Om spelaren kastade 95, öka då tiotalssiffran 1 steg.
Om spelaren kastade 75, öka då tiotalssiffran 3 steg.
-
Decimal-metoden
Spelaren har 417 kvar och kastar 43
Tänk dig att du ser decimaltalen 41.7 och 4.3
Titta på hundratalssiffran och tiotalssiffran. Subtrahera 41 - 4 = 37.
Titta på därefter på entalssiffran. Subtrahera 7 - 3 = 4.
Delresultaten 37 och 4 kan kombineras ihop till slutresultat 374.
-
Över-och-under-100-metoden
Spelaren har 312 kvar och kastar 25.
Om 12 subtraheras från 25 återstår 13, dvs 12 över hundratalsstrecket
och 13 under hundratalsstrecket. Subtrahera 300 - 13 = 287
-
100(+) metoden
Exempel: 140-kast när spelaren har 225 kvar.
Börja med att dra bort 100 och sedan resten, dvs
225 - 100 = 125 och sedan 125 - 40 = 85.
-
180-kast-metoden
Ett sätt är att dra bort 100 och därefter 80.
Ännu enklare kan vara att dra bort 200 och addera 200-komplementet, dvs 20.
Exempel: 180-kast när spelaren har 225 kvar.
Subtrahera med 200 (225 - 200) = 25 och addera 20 (25 + 20) = 45
-
90-metoden, 70-metoden, 50-metoden
Om poängen som är kvar slutar med 90 och spelaren kastar ungefär hälften
tänk då på att 45 + 45 = 90 och justera så det blir rätt.
Exempel: Spelaren har 290 kvar och kastar 43
43 + 47 = 90 dvs det blir 247 kvar
Motsvarande för 70 (35 + 35) och 50 (25 + 25)